WHAT IF I DON'T THINK LIKE TO MARRIED?

*long sigh*

Entah kenapa pagi ni rasa give up fikir pasal kahwin. (Since umur pun dah 24 this year. Ada je yang dah 25 26 27 pun belum kahwin & diorg takde kecoh pun kahwin matters bla bla bla ni. Ah whatever) Pressure pasal "kahwin" ni lebih sikit. Tambah pulak sekarang ni masa cepat sangat berjalan. Dengan environment yang mana kawan baik, kawan kenal kenal mcm tu, kawan kawan lama sosial semua tengah sibuk dengan preparation their wedding, tengah sibuk counting month, days, hours, minutes. Erghhhhh *hentak kepala dekat dinding*

.................................

Semalam Rafiqah ajak lunch sama sebab officemates dia cuti. Lepastu confirm lah ada tanya pasal kahwin (aku ni nak tanya orang ada je idea tapi tak sedar takde jawapan untuk soalan yang sama nanti, pfffttt) Mulut pun gatal pegi tanya pasal preparation. Niat hati nak dengar experience supaya mana yang patut ikut tu boleh la buat rujukan nanti.Tapi dengar je dia cerita catering je dia dah berabis 10K+ fuhhhhh berpeluh dengar. Lepastu dia kata banyak jugak lah benda dah settle macam andaman, bridal, pelamin, catering, and apa lagi tah semalam. Cuma tinggal booked tok kadi dgn jurufoto je belum settle kata dia. Allah.. Majlis dia April 2016 ni. Alhamdulillah dia dapat settle sikit sikit dari awal kan. Yela mungkin faktor rezeki, dia pun kerja bagus, tunang dia pun sama. Jadi diorang ada lah modal nak start. Murah rezeki diorang, alhamdulillah :)

Orang lain pun sama, macam syaza pun diorang dah start awal awal dulu. Pegi survey bridal semua, lepastu boleh start bayar monthly And I was like wah bestnya tak sangka ada jugak yang boleh bayar monthly macam eh okay la atleast takde la macam susah sangat yela beribu kot manalah nak dapat sekaligus so monthly tu macam jadi ringan la kan? (kesian tak pernah tau sebab takde pengalaman langsung, takde ramai kawan so tak banyak input yang aku gain)
Shaq pun sama alhamdulillah dia dengan tunang dia pun kerja bagus, family alhamdulillah berada atleast kurang sikit stress nak fikir "money thingy"
Eca pun sama nampak dia tweet majlis bulan september nanti, tapi banyak benda dah settle.

Ya Allah..... bayangkan la sebenarnya nak kahwin ni kena betul betul bincang and dua dua kena ada aim & target to start bila bila bila. Kitorang ni, ada lah jugak plan. Memang haritu masa kat Umbai tu niat aku insist nak tau, nak dengar dari mulut dia macamana sebenarnya flow and nak tau bayangan or apa orang kata mana, apa, bila sebenarnya target dia untuk relationship kitorang (and sebenarnya dah terlalu lama nak tanya then masatu macam the right time untuk tanya) And dia kata Inshaallah paling cepat on May paling lambat pun July. Aku terus kata NO for May. Mashaallah manalah sempat sayang nak buat preparation. Kita ni bukan berduit. Kalau rancang nak May, inform lah awal.. Prepare awal takpe even nanti terlambat sikit ke apa ke, ini tinggal 4 bulan je memang takkan sempat. Kita bukan orang berada. Mana nak cekau ringgit ribu ribu tu :( Lepastu July.. Ada lah rasa macam, sempat ni nak cari kain ke apa ke, survey apa apa yang patut, beli barang sikit sikit. (Hati ada happy sikit sbb yela gila ke tak happy dah dapat hint bila nak kawin. Excited betul masatu siap rasa tak sabar nak buat itu buat ini ha ha ha okbye) Pastu banyak la pulak soalan lain nak theme colour apa tarikhnya bila (siap bukak calendar kat phone ajak dia pilih tarikh semua (Omg baizura teruknya perangai T.T)
And makanan pun sampai.. Kitorang makan & terus all the way balik Muar amik mak.
Lepastu cerita pasal kahwin tu habis haritu je........ (And deep in my heart, I really dontknow sama ada semua yang dia cakap haritu just nak sedapkan hati aku, control keadaan atau memang he own his word. (sebab baru lepas gaduh dia tak benti belikan air) hahaha lama jugak dari Klebang sampai Umbai)

Entah lah. Aku faham. And I dont really put the blame on him. No, 100% no. Sebab aku faham sangat. Dia bukan dari keluarga senang. Dia pun kerja berpanas berhujan, kesian sangat. Pernah aku suruh dia cari kerja yang selesa sikit tapi zaman sekarang ni nak cari kerja tulah benda paaaaling susah sekali. Aku rasa membebankan dia sangat sangat. Yela, sebab kerja dia waktu tak menentu, selalu jugak sampai 3 4 pagi pun still kerja. Awal pagi dah keluar. Bukan kerja ringan, angkat besi berat berat, berhujan, berpanas terik. Allah sayang.. So sorry for burdening you all this while..

Aku? Lagi la. Miskin semiskin miskinnya.. Pelajaran pun tak ada, macamana nak ada kerja bagus.. Aku stressed sebab rasa bulan July tu dekat sangat..Aku paling takut tak sempat nak ada kan semuanya. Plus aku baru tukar kerja. Gaji aku pun jatuh jauh dari gaji sebelum ni. Entah sempat ke tidak menyimpan untuk persiapan itu & ini. Orang yang ramai adik beradik ada mak ayah boleh lah jugak ada bantuan walau sikit. Tapi aku ni, akak dengan abang pun ada  tanggungjawab financial diorg pun takdelah tinggi mana, mak pun takkan lah aku nak menyusahkan dia. Dah 24 tahun belum pun aku bahagiakan dia. Menyusahkan aje yang banyak.. Haih.. Sumpah bangun pagi ni aku rasa macam feeling "nak kahwin" tu dah slowly faded. Not so slow, almost 75% jugak lah. Yes definitely this morning I feel like this. Tengah iron tudung, tengah nak gosok gigi, tengah pin tudung, nak start kereta, all the way pergi office pun keep thinking bout this matter. Boleh tak nanti nanti je kahwin? Tahun depan ke.... Bagi aku stabilkan dulu financial semua. Arghhhhhhh Boleh tak? Takyah kahwin dulu...

Entahlah... (Again with your forever "entahlah" baizura)
Aku tak tau kenapa flow life aku macamni.. Always badluck.. Tak ramai orang senang dengan aku.. Pelajaran tak menjadi.. Harta tak ada.. Can I just sitting here, follow the flow, macam whatever happen, happen jelah. No heart feeling, tak payah struggle fight for apa apa. Ada kawan ada, tak ada tak apa. Ada jodoh ada rezeki kahwin, tak ada tak apa.. Boleh ke...?
Kalau lah boleh tutup mulut makcik makcik kepoh yang suka api api kan mak pasal aku, kalau lah boleh unmeet some people, kalaulah boleh halang manusia lain dari awal untuk tak buat aku rasa jatuh sejatuh jatuhnya, kalaulah...



January 14, 2016
10:13AM